شنبه، دی ۴

خوبی برداشتن یارانه ها

از آنجا که در ایران بنزین بشکه ای 15 دلار و نفت سفید و گازوئیل بشکه ای 2 و نیم دلار عرضه می شد با هدفمند شدن یارانه ها دهها میلیارد دلار//رقمي نزديك ده تا 15 ميليارد دلار در سال// فراورده نفتی به کشورهای همسایه ایران و از جمله به کشور های نفت خیز عربستان، امارات متحده عربی وپاكستان عراق و تركيه سایر کشورها قاچاق می شد.
با قیمت های جدید سوخت قاچاق بنزین منتفی شده و فقط پاکستان از این بابت بیش از 6 میلیارد دلار زیان دیده و ناچار به هزینه کردن این مبلغ در وارد کردن بنزین بیشتر از خارج خواهد شد. قبلا این مبلغ از طریق قاچاق بنزین عملا از کیسه ایران برداشت می شد.
گفتاري چند از دكتر صادق زيبا كلام استاد دانشگاه ليبرال و البته اصلاح طلب در باره هدفمندي يارنه ها:
آن موقع هم در مطبوعات و هم در سخنرانی هایم و هم سر کلاس برای دانشجویانم مثالی می زدم و می گفتم: «حقوق اکنون من ماهیانه یک میلیون تومان است و مثلا اگر بخواهم 5 عدد نان تافتون بخرم؛ برای هر عدد نان 50 تومان پرداخت می کنم اما این نان برای دولت حدود 200 تومان هزینه برده است بنابراین دولت 5 تا 150 تومان برای منی که ماهیانه یک میلیون تومان حقوق دارم می دهد. یعنی فردی در نانوایی حضور دارد که ما او را نمی بینیم ولی این فرد 5 تا 150 تومان را در جیب من می گذارد. فرض بگیریم نفر پشت سر بنده یک مسافرکش یا کارمندی با حقوق ماهیانه 200 یا 300 هزار تومان یعنی یک پنجم من درآمدش است. او هم همان 5 قرص نان را میخرد و دولت به او هم همان میزان یارانه را پرداخت می نماید