چهارشنبه، بهمن ۶

خوش‌اندام سونی‌اریکسون، Sony Ericsson XPERIA Arc

مقدمه:
چالش‌هایی که برای سونی‌اریکسون در بازار به وجود آمد باعث شد تا این شرکت بیشتر به سمت گوشی‌های گران قیمت یا همان high end گرایش پیدا کند. خانواده‌ی XPERIA که اولین نسل آن SE XPERIA X1 بود، سرآغازی نو برای سونی‌اریکسون بود. این خانواده که جزء رده‌ی high end گوشی‌های سونی‌اریکسون می‌باشد بعد از تولد سیستم عامل اندروید جانی تازه یافت. هم اکنون تمامی گوشی‌های جدید خانواده‌ی XPERIA از اندروید بهره می‌برند. همان‌طور که می‌دانید در روز اول نمایشگاه CES 2011 سونی‌اریکسون از جدیدترین گوشی خود یعنی SE XPERIA Arc رونمایی کرد. گوشی زیبایی که توجه همگان خصوصا طرفداران سونی‌اریکسون را به خود جلب کرد. با ما باشید با بررسی این گوشی زیبا.
طراحی کلی
Sony Ericsson XPERIA Arc، یک گوشی نسبتا بزرگ است که البته با توجه به اندازه‌ی صفحه نمایش آن طبیعی به نظر می‌رسد. این گوشی دارای ابعاد ۸.۷×۶۳×۱۲۵میلی متر می‌باشد که بسیار باریک طراحی شده است. نکته‌ی قابل توجه در مورد این گوشی طراحی انحنا دار آن در قسمت پشت می‌باشد. این قوس که به صورت محدب می‌باشد راحتی قابل توجهی را به هنگام کار کردن با صفحه نمایش لمسی به کاربر القا می‌کند. بدنه‌ی SE XPERIA Arc به صورت کلی از پلاستیک براق ساخته شده است و طوری طراحی شده که اثر انگشت خیلی بر روی آن نمی‌ماند. وزن این گوشی ۱۱۷ گرم است که با توجه به ابعاد و خصوصا ضخامت کم این گوشی باعث می‌شود این گوشی به صورت صلب به نظر برسد. شاسی گوشی به رنگ نقره‌ای براق دور تا دور آن را در برگرفته است.
نمای جلوی گوشی
مهمترین نکته در جلوی XPERIA Arc صفحه نمایش بزرگ آن است. اندازه‌ی این صفحه نمایش ۴.۲ اینچ است و ۴۸۰×۸۵۴ پیکسل رزولوشن دارد. این صفحه نمایش قادر است ۱۶ میلیون رنگ را از هم تفکیک کند. همچنین این صفحه نمایش لمسی خازنی است و ضدخش می‌باشد. نکته‌ی دیگر در مورد این صفحه نمایش تجهیز آن به Sony Bravia Mobile Engine است که در تلویزیون‌های سونی از سری Bravia به کار گرفته می‌شود. تصاویر به نمایش درآمده توسط این موتور، تصاویری با کانتراست و شارپنس بالاست. البته نوع این صفحه نمایش همان LCD معمولی است. اما برای این که بتوان درک بهتری از کیفیت این صفحه نمایش داشته باشیم از زاویه‌های مختلف به این صفحه نمایش نگاه می‌اندازیم. در مقایسه با گوشی‌هایی نظیر SAMSUNG Galaxy S و آیفون ۴ که از لحاظ صفحه نمایش قدرتمند محسوب می‌شوند؛ این صفحه نمایش حرفی برای گفتن ندارد؛ البته وقتی دید از زاویه‌ی مستقیم نباشد و از اطراف به صفحه‌ی آن نگاه کنیم. پس نتیجه‌گیری کلی در مورد این صفحه نمایش که به Bravia Engine مجهز شده این است که کیفیت نمایش تصاویر در حد بسیار خوبی ست اما در زاویه‌ی دید مستقیم.
علاوه بر صفحه نمایش، حسگرهای مجاورت‌سنج و شدت نور محیطی در قسمت جلو، بالا قرار گرفته‌اند. کمی پایین‌تر بلندگوی صدای دریافتی به صورت قوسی شکل طراحی شده است. در بالای صفحه نمایش هم، برند Sony Ericsson جای خوش کرده است. در پایین صفحه نمایش با کلیدهای همیشگی سه‌گانه سری XPERIA روبه‌رو می‌شویم (از چپ به راست دکمه‌های: کانتکس منو، صفحه‌ی خانگی و بازگشت). نام XPERIA هم در زیر این دکمه‌ها نمایان است.
نمای سمت راست
در این بخش از بالا چراغ وضعیت، درگاه micro USB، اهرم تغییر حجم صدا و دکمه‌ی شاتر دوربین قرار گرفته اند. دکمه‌ی شاتر بسیار کوچک طراحی شده و در مکان انتهایی قرار گرفته که کمی کار کردن با آن سخت خواهد بود. البته برای این چنین گوشی با صفحه نمایش لمسی خازنی نیازی به این دکمه، ضروری به نظر نمی‌رسد.
نمای سمت چپ
در این قسمت تنها یک جزء وجود دارد و آن درگاه ۳.۵ میلی متری صدا ست.
نمای بالای گوشی
در این بخش با دکمه‌ی روشن/خاموش کردن گوشی که خیلی ظریف طراحی شده و همچنین درگاه micro HDMI مواجه هستیم. متاسفانه در جعبه‌ی گوشی کابل رابط برای اتصال HDMI گوشی به نمایشگر قرار داده نشده.
نمای پایین گوشی
در این قسمت میکروفن و محل بندآویز تعبیه شده‌اند.
نمای پشت گوشی
در این قسمت دوربین ۸ مگاپیکسلی به همراه یک فلاش LED قرار گرفته است. کمی پایین‌تر میکروفون دوم تعبیه شده که برای کاهش اختلال (نویز) در نظر گرفته می‌شود. بلندگوی گوشی هم در قسمت پایین جای گرفته است. تمامی قسمت پشت گوشی را درپوش باتری محافظت می‌کند. در زیر این درپوش یک باتری ۱۵۰۰ میلی آمپری جای دارد. همچنین محل قرار دادن کارت حافظه از نوع micro SD و سیم کارت در این جا طراحی شده‌اند. بر روی گوشی ۸ گیگابایت حافظه قرار داده شده است که می‌توان آن را تا ۳۲ گیگابات افزایش داد.
رابط گرافیکی
Sony Ericsson XPERIA Arc از سیستم عامل اندروید ۲.۳ معروف به Gingerbread به همراه رابط گرافیکی Timescape بهره می‌برد. این رابط گرافیکی که تقریبا شبیه رابط گرافیکی Mediascape در SE XPERIA X10 می‌باشد به گونه‌ای طراحی شده که بیشترین کارایی را با اندروید ۲.۳ داشته باشد. با نگاهی کلی به رابط گرافیکی در محیط صفحه‌ی خانگی با تغییرات زیادی مواجه نمی‌شویم.
همانند تمامی گوشی‌های اندرویدی، محتویات صفحه‌ی خانگی را می‌توان به راحتی تغییر داد. برای این کار به روال گذشته با پینچ زوم می‌توان به سایر قالب‌ها دسترسی پیدا کرد و با انتخاب هر کدام، آن قالب را به عنوان قالب پیش‌فرض انتخاب کرد. با کشیدن انگشت به سمت چپ یا راست به سایر قالب‌ها دسترسی وجود دارد. یک تغییر در این بخش دیده می‌شود. در قسمت پایین صفحه‌ی خانگی آیکون هر قالب دیده می‌شود. با حرکت انگشت بر روی این قالب‌ها و نگه داشتن انگشت بر روی آن، صفحه‌ی پیش نمایشی پدیدار می‌شود که همانند پیش نمایش پنجره‌های ویندوز ۷، محتویات قالب آن بخش را نمایش می‌دهد. قالب‌ها در حالت پیش‌فرض از چپ به راست شامل بخش‌های: چندرسانه‌ای، سرگرمی، دفترچه تلفن و شماره‌گیر می‌باشد؛ که البته همگی به راحتی قابلیت شخصی‌سازی را دارد. در این بخش به راحتی می‌توان یک پوشه ساخت. کافی ست پوشه‌ی مورد نظر را بعد از انتخاب نام با گرفتن و انداختن آن در صفحه بسازید. نکته‌ی قابل توجه در مورد ویجت‌ها این است که اکثر ویجت‌ها اندازه‌ی استانداردی ندارند و این شاید باعث شود که در صفحه حالت شلوغی به نظر برسد. برای اضافه کردن یک ویجت کافی‌ست بر روی صفحه نمایش کلیک کرده تا بخش ویجت‌ها نمایان شود. سپس ویجت دلخواه را انتخاب و به صفحه‌ی مورد نظر اضافه می‌کنیم. البته از جاهای مختلف می‌توان این کار را انجام داد. همان‌طور که می‌دانید نسخه‌ی ۲.۳ اندروید قابلیت تعویض عکس پس‌زمینه را ندارد؛ مگر این‌که از طریق فروشگاه اندروید این کار را انجام دهید.
یک نرم‌افزار خوب که در حالت پیش‌فرض بر روی SE XPERIA Arc نصب است، نرم‌افزار LiveWare می‌باشد. وظیفه‌ی نرم‌افزار این است که در هنگام اتصال هر رابط به گوشی، مثلا اتصال هندزفری، یک برنامه و یک عملکرد در گوشی انجام شود. مثلا با اتصال هندزفری، گوشی در حالت سکوت قرار بگیرد و اجراگر موزیک شروع به پخش موسیقی کند. همچنین می‌توان کارهای دیگری نیز اختصاص داد.
رابط گرافیکی در بخش‌هایی همچون پیام‌ها، مخاطبین و یا منوها بسیار شبیه Nexus S می‌باشد. مثلا در بخش گالری عکس‌ها، تمامی عکس‌ها در سه سطر بر اساس پوشه‌ها قرار می‌گیرند و به صورت استوانه‌ای دوار جابه‌جا می‌شوند.
دوربین
SE XPERIA Arc از یک دوربین ۸.۱ مگاپیکسلی به همراه فلاش LED بهره می‌برد. نکته‌ی مهم در مورد آن، حسگر این دوربین است که Exmor R back-illuminated سونی می‌باشد. این دوربین قابلیت‌هایی نظیر: تمرکز خودکار، تشخیص صورت و چهره، لرزشگیر دست و تمرکز لمسی را پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری این دوربین کمی دست‌خوش تغییر شده است. در سمت چپ نواری قرار گرفته که بر روی آن ۵ جزء قرار گرفته‌اند. این اجزاء شامل: انتخاب حالت عکس‌برداری، تغییر رزولوشن عکس، انتخاب صحنه‌ها، تنظیم فلاش و حالت تمرکز لمسی می‌باشد. در پایین نیز می‌توان حالت دوربین عکس‌برداری یا فیلم‌برداری را انتخاب کرد. همچنین در سمت راست نیز تصاویر ذخیره شده به نمایش درمی‌آیند. لازم به ذکر است که این گوشی قابلیت تمرکز خودکار چندگانه نیز دارد. کیفیت عکس‌های به نمایش درآمده توسط این دوربین در حد خوب و قابل قبولی ست اما به کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط گوشی نوکیا N8 اصلا نمی‌رسد. اما در مورد کیفیت فیلم‌برداری این گوشی باید گفت با توجه به این که SE XPERIA Arc می‌تواند فیلم‌هایی با رزولوشن ۷۲۰p(HD) با ۳۰ فریم بر ثانیه ذخیره کند؛ بسیار خوب است. البته میزان کانتراست و جزئیات در آن کمی پایین به نظر می‌رسد.
نکته‌ی قابل توجه این است که این بررسی بر روی نمونه‌ی ابتدایی SE XPERIA Arc صورت گرفته و در نسخه‌ی نهایی بعضی از مشکلات مرتفع خواهد شد. قرار است این گوشی تا اواخر سه ماهه‌ی نخست امسال (۲۰۱۱) عرضه شود. این گوشی زیبا در دو رنگ نقره‌ای و مشکی عرضه خواهد شد.
مشخصات کلی گوشی را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر