جمعه، دی ۱۰

فتوای آیت الله وحید خراسانی در مورد اعتبار اقرار در زندان!


فتوای حضرت آیت الله وحید خراسانی، زنگ خطری است برای همه بازجوها و بازپرس ها و قضات، متهمی که در انفرادی بسر می‌برد و 40 کیلو وزن کم کرده است، به هر چه شما بخواهید اعتراف می‌کند، مگر متهمان قتل‌های زنجیره ای نبودند؟ آیا جرمی مانده بود که به آن اقرار نکنند؟ از بمب گذاری در حرم مطهر رضوی تا ترور دستغیب و مفاسد اخلاقی گرفته تا جاسوسی، آخر کار همه آزاد شدند و روسیاهی به بازجوها ماند! از نظر من هیچ یک از اقاریر داخل زندان - با شرایطی که من در زندان دیدم - معتبر نیست! بلکه می‌توان این اقاریر را قرینه ای بر تخلف زندانبانان و بازجوها دانست، اگر من قاضی بودم، تمام اقاریرمتهمین را در پرونده اتهامی بازجو می گذاشتم!

فتوای آیت الله العظمی وحید خراسانی:
آیت الله وحید خراسانی، در ضمن مباحث درس خارج فقه خود اعلام کرد: اقرار و اعتراف کسی که در زندان است، اعتبار ندارد و اگر قاضی صرفا به استناد آن قضاوت کند و حکمی دهد، آن قاضی از اهلیت و صلاحیت قضاوت ساقط می شود. همچنین اگر شخصی تهدید شود، اقرار او اثر ندارد.
آیت الله وحید که در ماه های اخیر درباره «قاعده ید» بحث می کند، در جلسه روز دوشنبه (6/10/89) به نقل این روایت که از سوی بزرگترین مفسران و محدثان اهل سنت نقل شده و در کتابهایی مانند مناقب خوارزمی، ذخائرالعقبی ثبت شده، پرداخت:زنی باردار در نزد خلیفه دوم اقرار به زنا کرد و خلیفه دستور داد تا او را رجم کنند. حضرت امیر علیه السلام با اطلاع از این ماجرا، به خلیفه فرمود: تو بر خود این زن قدرت و سلطنت داری و بر او حکم می کنی، ولی تقصیر طفلى که در شکم دارد چیست و چرا او را به قتل می رسانی؟ «هذا سلطانک علیها فما علی ما فی بطنها؟!» خلیفه پاسخ داد: او زناکار است! على علیه السلام فرمود: مگر نشنیدى که رسول خدا فرمود: کسى که پس از بلا و گرفتاری اعتراف می کند، مورد حد قرار نمی گیرد: «اما سمعت رسول الله (ص) : 'لا حد علی معترف بعد بلاء'؟! »بالاخره خلیفه آن زن معترف را آزاد کرد و گفت: عجزت النساء ان تلد مثل على بن ابیطالب لولا على لهلک عمر. (زنان عاجزند که فرزندى مانند على بن ابیطالب بزایند اگر على نبود عمر هلاک می گشت.)
این مرجع تقلید سپس افزود: کسی که در حبس است، اقرارش اعتبار ندارد. قاضی ای که به چنین اقراری قضاوت کند، از اهلیت قضا ساقط است. اگر تهدیدی هم وجود داشته باشد، آن اقرار اثر ندارد.

خداوند چنین مراجع آزاده ای را برای اسلام و مسلمین حفظ کند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر